8.2.11

Η γυναικα στην πλατωνικη πολιτεια


Πιστεύουμε ότι από τα σκυλιά που φυλάνε τη στάνη πρέπει τα θηλυκά να φυλάνε ό,τι και τα αρσενικά και να βγαίνουν κι αυτά μαζί στο κυνήγι και να κάνουν όλες τις άλλες δουλειές από κοινού με τα αρσενικά ή, αντιθέτως, ότι τα θηλυκά πρέπει να μένουν μέσα ως πιο αδύναμα, επειδή αυτά γεννούν κουταβάκια και τα τρέφουν, ενώ τα αρσενικά πρέπει να δουλεύουν σκληρά και να έχουν αποκλειστικά όλη τη φροντίδα για τη στάνη; Τί από τα δύο πιστεύουμε πως είναι το σωστό;
- Από κοινού όλα. Μόνο που τα θηλυκά τα μεταχειριζόμαστε ως πιο αδύναμα, ενώ τα αρσενικά ως πιο δυνατά.

Κι είναι δυνατόν να χρησιμοποιείς κάποιο ζώο για τις ίδιες δουλειές χωρίς να του δίνεις την ίδια τροφή και εκπαίδευση;
- Όχι.

Αφού λοιπόν θα χρησιμοποιούμε τις γυναίκες για τα ίδια πράγματα με τους άνδρες, πρέπει να τις διδάξουμε τα ίδια. Επομένως, και στις γυναίκες πρέπει να δώσουμε επίσης όσα σχετίζονται με τον πόλεμο κι ακόμη να τις χρησιμοποιούμε κι αυτές κατά τον ίδιο τρόπο όπως τους άνδρες... Δεχόμαστε όμως ότι διαφορετικές φύσεις πρέπει να καταπιάνονται με διαφορετικά έργα κι ότι η φύση της γυναίκας είναι διαφορετική από του άνδρα και τώρα, απεναντίας, υποστηρίζουμε ότι οι διαφορετικές φύσεις πρέπει να καταπιαστούν με τα ίδια έργα. Επιμένοντας όμως ανυποχώρητα ότι διαφορετικές φύσεις δεν πρέπει να ασχολούνται με τα αυτά έργα, κολλάμε κατά τρόπο εριστικό στις λέξεις, χωρίς διόλου να εξετάζουμε πώς ορίζουμε την έννοια της διαφορετικής φύσης και πώς την έννοιας της αυτής και εν σχέσει προς τί...

Αν προκύψει ότι το ανδρικό και το γυναικείο φύλο διαφέρει το ένα από το άλλο ως προς κάποια τέχνη ή κάποιο άλλο επάγγελμα, θα υποστηρίξουμε ότι την τέχνη αυτή ή το επάγγελμα πρέπει να τα συνδέσουμε με το ένα από τα δύο φύλα, αν όμως φαίνεται ότι διαφέρουν ως προς το ότι η μεν γυναίκα γεννάει, ενώ ο άνδρας γονιμοποιεί, θα υποστηρίξουμε ότι έτσι δεν έχει αποδειχθεί τίποτε ακόμα σχετικά με αυτό που λέμε ότι διαφέρει η γυναίκα από τον άνδρα, αλλά θα εξακολουθήσουμε να πιστεύουμε ότι οι φύλακες (της ιδανικής πολιτείας) και οι γυναίκες τους πρέπει να καταπιάνονται με τα ίδια έργα.

Το επόμενο βήμα είναι να ζητήσουμε από όποιον υποστηρίζει το αντίθετο να μας εξηγήσει ως προς ποια τέχνη ή ποια ασχολία, από όσες αφορούν στη συγκρότηση μιας πολιτείας, η φύση της γυναίκας δεν είναι ίδια με του άνδρα. Άραγε λέγοντας ότι ο ένας είναι από τη φύση του κατάλληλος για κάτι, ενώ ο άλλος δεν είναι, εννοεί ότι ο ένας μαθαίνει αυτό το κάτι εύκολα ενώ ο άλλος δύσκολα; Κι ότι ο ένας μεν θα μπορούσε με λιγοστές γνώσεις να είναι πολύ ευρηματικός σε σχέση με αυτό που έμαθε, ενώ του αλλουνού, παρά την πολλή διδαχή και τη μελέτη, τελικά δεν θα του έμεναν ούτε εκείνα που έμαθε; Κι ότι του ενός η σωματική κράση θα μπορούσε να υπηρετήσει σε επαρκή βαθμο το πνεύμα του, ενώ του άλλου θα το αντιστρατευόταν; Ξέρεις λοιπόν κάποια ανθρώπινη δραστηριότητα όπου το ανδρικό φύλο δεν υπερέχει σε όλα αυτά από το γυναικείο;
- Σωστά το λες ότι, κοντολογίς, το ένα φύλο υστερεί πολύ σε όλα τα σημεία σε σύγκριση με το άλλο. Βεβαίως, πολλές γυναίκες σε πολλά πράγματα είναι καλύτερες από πολλούς άνδρες, συνολικά όμως είναι όπως το λες.

Επομένως, δεν υπάρχει έργο σχετικό με τη διοίκηση της πολιτείας, το οποίο να προσιδιάζει στη γυναίκα ως γυναίκα, ούτε στον άνδρα ως άνδρα, αλλά οι φυσικές ικανότητες είναι κατά τρόπο όμοιο διάσπαρτες και στα δύο φύλα, κι είναι σύμφωνο με τη φύση να συμμετέχει η γυναίκα σε όλα τα έργα, το ίδιο και ο άνδρας, γενικώς όμως η γυναίκα είναι πιο αδύναμη από τον άνδρα. Θα πούμε  ότι η μια γυναίκα είναι από τη φύση της κατάλληλη για το επάγγελμα του γιατρού κι η άλλη όχι, επίσης ότι η μια έχει καλλιτεχνική προδιάθεση κι η άλλη όχι. Υπάρχει επίσης γυναίκα με φυσική προδιάθεση για τη γυμναστική και για την πολεμική τέχνη, κι από την άλλη γυναίκα ακατάλληλη για πόλεμο και χωρίς κλίση στη γυμναστική. Το ίδιο και γυναίκα με φυσική προδιάθεση για τη σοφία κι άλλη που μισεί τη γνώση. Επίσης άλλη που είναι ψυχωμένη και άλλη ξέψυχη. Επομένως, υπάρχει και γυναίκα κατάλληλη για το έργο του φύλακα και άλλη που δεν είναι κατάλληλη γι’ αυτό. Ή μήπως και τους άνδρες που τους προορίζουμε για το έργο του φύλακα δεν τους επιλέξαμε με βάση αυτά τα φυσικά προσόντα;
- Ναι, με αυτά.

Άρα πρέπει για τους άνδρες αυτής της λογής να διαλέγουμε τέτοιες γυναίκες να ζουν μαζί τους και να φυλάνε μαζί την πόλη, αφού είναι ικανές και συγγενικές με αυτούς ως προς τον φυσικό προικισμό...

Συνεπώς, δεχόμαστε τη συμμετοχή των γυναικών από κοινού με τους άνδρες και στην εκπαίδευση και σε ό,τι αφορά τα παιδιά και στη φρούρηση των άλλων πολιτών κι ότι, είτε βρίσκονται στην πόλη είτε πηγαίνουν στον πόλεμο, πρέπει να ασκούν μαζί το έργο του φύλακα και μαζί να κυνηγούν, σαν τα θηλυκά σκυλιά, και να συμμετέχουν σε όλα αυτά από κοινού με τους άνδρες, εφόσον τους το επιτρέπουν οι δυνάμεις τους, κι ότι κάνοντάς το αυτό οι γυναίκες πράττουν άριστα και δεν κάνουν τίποτα που να αντιβαίνει στη φυσική σχέση άνδρα και γυναίκας όπως από την ίδια τη φύση έχει καθοριστεί.

Πλάτων, Πολιτεία

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Η ΣΕΛΗΝΗ ΤΩΡΑ
Εθνικίστριες και Υπερήφανες!
Για μια Μεγάλη Ελλάδα σε μια Ελεύθερη Ευρώπη.

  © Blogger templates 'Neuronic' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP