23.7.07

Η φύση της άριας γυναίκας κατά τους Ζωροάστρες

Στις σύγχρονες ημέρες ακούμε πολλά για την «ισότητα του άνδρα και της γυναίκας» και πως αυτή κατέχει τα ίδια δικαιώματα με τους αδελφούς της. Το θεωρούμε δεδομένο ότι ποτέ πριν στην ιστορία του κόσμου δεν κατέλαβε η γυναίκα τέτοια υψηλή θέση, αλλά ότι ήταν πάντα η υπάκουη σκλάβα του άνδρα. Έχουμε ανατραφεί με την πεποίθηση ότι, στην ανατολή ειδικά η γυναίκα θεωρούνταν πάντα κατώτερη του άνδρα, σχεδόν, κινητή περιουσία του. Για αυτήν την επικρατούσα ιδέα στη δύση για την ιστορία της ανατολίτισσας γυναίκας ευθύνονται οι λανθασμένες αντιλήψεις για τη θέση της γυναίκας στον Ινδουισμό και στο Ισλάμ.

Καθώς ταξιδεύουμε προς τα πίσω στην ιστορία, στις ημέρες της Άριας κυριαρχίας στην Ινδία διαπιστώνουμε ότι η ζωή και τα ιδανικά της ήταν πολύ διαφορετικά από ό,τι μας έχουν διδάξει. Το ίδιο πράγμα ισχύει και για το Ιράν. Στην πραγματικότητα οι δύο αυτοί λαοί είχαν λάβει τα ιδανικά τους από μια κοινή πηγή – απ’ τον Άριο άνθρωπο. Εάν πρόκειται να αξιολογήσουμε τον πολιτισμό των δύο αυτών εδαφών, πρέπει πάντα να έχουμε στο νου μας αυτά τα αρχαία άρια ιδανικά. Γιατί ούτε μια φορά στους αιώνες του σκοταδιού και της παρακμής που τώρα έχουμε αφήσει πίσω δεν ξεχάστηκαν εξ ολοκλήρου αυτά τα ιδανικά. Υπάρχουν πάντα και έχουν επηρεάσει, δυστυχώς αμυδρά, τις ζωές των ανθρώπων. Η ισχυρότερη ελπίδα μας για το μέλλον βρίσκεται σε μια αναγέννηση ή καλύτερα σε μια νέα ερμηνεία των ιδανικών αυτών προσαρμοσμένη στην σύγχρονη εποχή. Δεν πρέπει ποτέ να ξεχάσουμε ότι αυτά τα άρια ιδανικά γεννήθηκαν μέσα από μακροχρόνια εμπειρία και έχουν αντέξει στη φθορά του χρόνου για πάνω από πενήντα αιώνες.

Από όλα αυτά τα ιδανικά, που έχουν κάνει τους Αρίους τόσο αληθινά ευγενείς, το σπουδαιότερο είναι η μεγάλη υπόληψη που έχουν για τη γυναίκα. Εδώ παρέμειναν πιστοί στο σχέδιο του Θεού, γιατί τόνισαν την πρωταρχική λειτουργία της γυναίκας - ΜΗΤΡΟΤΗΤΑ. Η γυναίκα ήταν η ΜΗΤΕΡΑ και όλα τα σχετικά με αυτήν συνέκλιναν σ’ αυτό το ζωτικής σημασίας γεγονός. Αυτό ήταν που καθόρισε τη θέση της σε κάθε στάδιο της ζωής και σε κάθε κοινωνικό στρώμα. Δημιουργήθηκε από το Θεό για να είναι μητέρα και ως εκ τούτου ήταν ιερή. Ήταν η Δημιουργός και υπό αυτήν την έννοια το έργο της πλησίασε κατά πολύ αυτό του ίδιου του Θεού. Αυτή ήταν που έδινε συνέχεια στη φυλή και κρατούσε ζωντανά τα ιδανικά της χρόνια με τα χρόνια, και ως εκ τούτου επιβαλλόταν ν’ αγαπηθεί, να τιμηθεί και να λατρευτεί. Η λατρεία της μητέρας ήταν το κέντρο, και άξονας γύρω από τον οποίο ολόκληρη η οικογενειακή ζωή, και πράγματι ολόκληρη η κοινωνική οργάνωση, περιστράφηκε. Υπάρχει μια όμορφη μικρή ιστορία που λέγεται για το σοφό Ganesha. Κάποτε θέλησε να μάθει ο Shiva ποιος εκ των δύο γιών του, Kartikeya και Ganesha, μπορούσε να κάνει γρηγορότερα τον κύκλο του κόσμου. Ο μεγαλύτερος Kartikeya, μόλις το άκουσε, ξεκίνησε βιαστικά για να κάνει το γύρο του κόσμου. Λίγο καιρό αφότου είχε φύγει ο αδελφός του, ο Ganesha αφού σηκώθηκε ήσυχα και έκανε αργά έναν γύρο γύρω απ’ την μητέρα του, Parvati, είπε, «Η μητέρα είναι ολόκληρος ο κόσμος για τον γιο της.»

Επίσης, μεταξύ των Ιρανών η γυναίκα είχε σεβαστή θέση. Στην ιεραρχία των Ζωροαστριστών Αγγέλων έχουμε έναν σεβαστό αριθμό θηλυκών πνευμάτων. Και όχι μόνο στην ιεραρχία των αγγέλων αλλά ακόμη και ανάμεσα στους έξι ισχυρότερους, τους «Ιερούς Αθάνατους», οι οποίοι στέκονται δίπλα στο θρόνο του ίδιου του Παντοκράτορα, έχουμε τρεις αντιπροσώπους του θηλυκού γένους. Από αυτές η Spenta-Armaiti είναι η μητέρα όλης της ανθρωπότητας. Ένας Ζωροαστριστής, όταν μυείται στην πίστη, επικαλείται την προστασία της και μετά το θάνατό του παραδίδει το σώμα του στην τρυφερή φροντίδα της. Κάθε κορίτσι είναι πιθανή μητέρα, θεωρείται ως η « επικείμενη μητέρα κάποιου», και υπό αυτήν την έννοια είναι ιερή και πρέπει να περιβάλλεται από αγάπη.

Ένας στίχος στον κώδικα του Manu χρησιμοποιείται πάντα για να αποδειχθεί ότι οι Άριοι έτρεφαν για τις γυναίκες χαμηλή εκτίμηση. Η συνηθισμένη απόδοση είναι αυτή: «Ο πατέρας την φροντίζει κατά τη διάρκεια της παιδικής της ηλικίας, ο σύζυγος κατά τη διάρκεια της νεότητας της, και ο γιος κατά τη διάρκεια των γηρατειών της : η γυναίκα δεν αξίζει την ανεξαρτησία.» Ακόμη και Ινδουιστές οι ίδιοι, ειδικά τους τελευταίους αιώνες, έχουν δώσει την ίδια απόδοση και έχουν συκοφαντήσει τον Manu πως υποστηρίζει την υποταγή των γυναικών. Η τελευταία πρόταση: stree né savatrayamhit – αισθάνομαι ότι δεν έχει μεταφραστεί σωστά. Θα την μετέφραζα : «μια γυναίκα οφείλει να μην παρατήσει τον δικό της πλούτο». Βλέπουμε τα τρομερά αποτελέσματα όταν μια γυναίκα αφήνεται στο “τρυφερό” έλεος του κόσμου των ανδρών. Βλέπουμε που έχει οδηγήσει την γυναίκα της Δύσης η ανταγωνιστική «ανεξαρτησία». Χάνει τον ίδιο τον σκοπό της δημιουργίας της. Στη δύση της έχει χορηγηθεί μια θέση τέλειας ισότητας με τον άνδρα και στις ημέρες μας αυτή η ισότητα παρουσιάζεται ακόμη και στην εξωτερική εμφάνισή της και το ντύσιμό της. Έχει γίνει σοβαρός ανταγωνιστής του άνδρα, με ό,τι αυτός ο ανταγωνισμός συνεπάγεται. Επρόκειτο να το αποτρέψει αυτό ο Manu με το να θεσπίσει το σοφό κανόνα του, «ποτέ να μην παρατήσει τον δικό της πλούτο» για να πορεύεται μόνη της. Εμείς, οι Άριοι είχαμε ένα πολύ υψηλότερο ιδανικό γι’ αυτήν, τη ΜΗΤΡΟΤΗΤΑ. Δεν ήταν ίση με τον άνδρα, αλλά ανώτερή του. Ήταν η τροφός του σώματός του, η ευγενής καθοδηγήτρια της σκέψης του στην παιδική του ηλικία και ο εμπνευστής της ψυχής του όταν ωρίμαζε. Ήταν ο φύλακας των άριων ιδανικών μας, και με την φροντίδα της το Αrya-Dharma κρατήθηκε φωτεινό και άψογο, μια ζωντανή φλόγα για να εμπνέει τη φυλή. Επομένως δίκαια έχει ειπωθεί ότι, «οπουδήποτε οι γυναίκες είναι τιμημένες και λατρεύονται, εκεί, χαίρονται τον ίδιο τον παράδεισο.» Ξέρουμε και από την παράδοση καθώς επίσης και από την καταγραμμένη ιστορία πόσο πιστά η άρια γυναίκα έχει φρουρήσει αυτήν την ιερή εμπιστοσύνη και πόσο ευγενικά έχει αποκριθεί ο άνδρας στην κλήση της και στην Ινδία και στο Ιράν.

Η γυναίκα ως σύντροφος και φίλος δεν ήταν άγνωστη σε μας τους Αρίους, αλλά ποτέ δεν ήταν ανταγωνιστής. Οι πιο γλυκές σχέσεις της ώριμης ηλικίας είναι μεταξύ του συζύγου και της συζύγου. Η άρια γυναίκα δεν ήταν το καταπραϋντικό του άντρα και κυρίου της, αλλά ήταν ίση του με κάθε τρόπο. Το ιδανικό για μια σύζυγο ήταν «το μισό» (ardhaginee) του συζύγου. Ένα άλλο όνομα για αυτήν ως σύζυγος στα σανσκριτικά είναι bama, κυριολεκτικά, «το αριστερό (μισό)» γιατί οι Άριοι γνώριζαν καλά ότι η ανθρώπινη καρδιά βρίσκεται στην αριστερή πλευρά. Κανένα άτομο που στερήθηκε αυτό το «αριστερό μισό» της ύπαρξής του δεν θεωρήθηκε πλήρες. Για να εκπληρώσει κανείς το σκοπό της ζωής του πρέπει να έχει κοντά του έναν σύντροφο και βοηθό. Ως εκ τούτου και στην Ινδία και στο Ιράν η ζωή ενός νοικοκύρη θεωρούνταν ως η υψηλότερη εκπλήρωση της ανθρώπινης προσπάθειας. Πράγματι ορισμένες σημαντικές τελετές ήταν απαγορευμένες για τους ανύπαντρους. Ο ιδανικός σκοπός του γάμου δεν είναι η ικανοποίηση των δύο φύλων, αλλά η εκπλήρωση του θείου σκοπού της συνέχειας της φυλής. Ένας άνδρας πρέπει να βλέπει τη γυναίκα του ως μητέρα των παιδιών του και όχι ως μέσο σεξουαλικής ικανοποίησης. Η σεξουαλική ικανοποίηση δεν μπορεί να είναι παρόν όταν ένας άνδρας βλέπει τη γυναίκα του ως μητέρα των παιδιών του. Με το να γίνει κανείς πατέρας και μητέρα εκπληρώνει το ύψιστο καθήκον του προς το Θεό και αυτή η σωστή στάση απέναντι σε αυτό το καθήκον δεν δίνει κανένα περιθώριο για τη χρήση τεχνητής αντισύλληψης.

Έχει υποστηριχτεί πολλές φορές ότι οι Άριοι προτίμησαν να έχουν γιούς παρά κόρες. Κι εδώ επίσης, οι πρόσφατες πολιτικές και οικονομικές ανικανότητες που συνδέονται με τα κορίτσια ρίχνουν το ζήτημα στην αφάνεια. Αφού το όνομα της οικογένειας μεταφέρεται από γενιά σε γενιά απ’ τους γιούς είναι φυσικό οι γονείς να επιδιώκουν να έχουν αγόρια. Και στους Αρίους πράγματι επιδιωκόταν η γέννηση αγοριών, αλλά η γέννηση κοριτσιών δεν θεωρήθηκε ποτέ καταστροφή. Πράγματι, θεσπίζεται σε κάποιο σημείο της σανσκριτικής κληρονομιάς ότι μια μητέρα γίνεται αληθινά αγία μόνο αφού γεννήσει μια κόρη. Εντούτοις, μπορεί να ήταν σημαντικός και ζωτικής σημασίας ο ρόλος της γυναίκας ως σύζυγος και σύντροφος, αλλά το ανώτατο ιδανικό της άριας γυναικείας φύσης ήταν η Μητρότητα. Κάθε άλλος ρόλος της γυναίκας, κάθε άλλο καθήκον που πρέπει να διεκπεραιώσει σε αυτόν τον κόσμο, χάνεται στην ασημαντότητα κάτω απ’ αυτήν την ανώτατη εκπλήρωση. Η ίδια η λέξη «μητέρα» στη σκέψη κάποιου αποκλείει την έννοια της σεξουαλικής επαφής. Ως εκ τούτου σε κάθε γλώσσα της Ινδίας οι άνδρες διδάσκονται να θεωρούν κάθε γυναίκα ως μητέρα (har stree mat baraber). Η ιερότητα που περιβάλλει όλες τις μητέρες έχει κρατήσει το ιδανικό της γυναικείας φύσης μας αγνό ακόμη και στα χρόνια της σκοτεινότερης και βαθύτερης παρακμής. Το έχω ήδη παραδεχθεί ότι κατά τη διάρκεια των αιώνων της αναταραχής, που προηγήθηκαν των ημερών μας και στην Ινδία και στο Ιράν η θέση της γυναίκας είχε αγγίξει πράγματι ένα αρκετά χαμηλό επίπεδο. Αλλά ούτε στη δύση δεν ήταν καλύτερη η θέση της. Σήμερα βέβαια, η γυναίκα σ’ όλο τον κόσμο ανατρέφεται σ’ ένα υψηλότερο επίπεδο. Η δύση φαίνεται να σκέφτεται ότι αυτό είναι η κορυφή, το πιο εφικτό υψηλό σημείο. Η συναδελφικότητα και η πολιτική και οικονομική ισότητα είναι ο στόχος τους, και σχεδόν τον έχουν επιτύχει. Όμως ακόμη και εκεί – στη Δύση - έχουμε κάποιους σπουδαίους «προφήτες» που είδαν τα πράγματα πέρα από αυτό το επίπεδο. Ο ασύγκριτος Goethe, ίσως ο μεγαλύτερος συγγραφέας που έχει «παράγει» η Ευρώπη, στο τέλος του σπουδαίου του έργου Φάουστ γεμίζει τις βαρυσήμαντες γραμμές με μια βαθιά έννοια: «Πάντα το θηλυκό μας οδηγεί μπροστά».

Αλλά όταν η γυναίκα δεν θεωρείται πρωτίστως ως μητέρα, ο μεγάλος κίνδυνος είναι η ασυνείδητη πίεση του γυναικείου φύλου. Αν και χαιρόμαστε για τη βελτιωμένη θέση της γυναίκας δεν πρέπει να κλείσουμε τα μάτια μας σε αυτήν την πολυπλοκότητα του θηλυκού. Ειδικά εμείς οι Παρσί (πυρολάτρες ζωροάστρες), που αν και καθυστερημένα μιμούμαστε τη δύση λίγο-πολύ τυφλά, βρισκόμαστε πραγματικά σε μεγάλο κίνδυνο. Δεν είχαμε τις σταθεροποιημένες παραδόσεις της δύσης και σχεδόν έχουμε απαρνηθεί τα αληθινά άρια ιδανικά μας. Αρχίζουμε να βλέπουμε τη σύγχυση, η οποία έχει προκύψει στη μικρή κοινότητά μας λίγο-πολύ ως άμεσο αποτέλεσμα της «ελευθερίας» και «της χειραφέτησης» των γυναικών. Δεν είμαι βεβαίως ένας από τους ντεμοντέ, ορθόδοξους ανθρώπους που θέλουν να γυρίσουν πίσω «στις καλές παλιές μέρες» που η γυναίκα υπάκουε αμίλητη στον αφέντη και κύριο της. Υποστηρίζω ότι έχουμε προχωρήσει και ότι σήμερα οι γυναίκες μας είναι σε υψηλότερη θέση από ήταν έναν αιώνα πριν. Αυτό που επιθυμώ να υπογραμμίσω εδώ είναι ότι υπάρχουν κίνδυνοι, πολύ σοβαροί κίνδυνοι, που βρίσκονται μπροστά μας και δημιουργήθηκαν ως συνέπεια της πολυπλοκότητας που έχουμε προσδώσει στην γυναικεία φύση. Μην κλείνετε τα μάτια σας σε αυτό. Κατά τη γνώμη μου υπάρχει μόνο μια θεραπεία για αυτό, και αυτή είναι να επαναπροσδιορίσουμε με όλη τη δύναμή μας το αρχαίο άριο ιδανικό της εκτίμησης της γυναίκας ως Μητέρα. Αυτό είναι το διορισμένο απ’ τον Θεό πεπρωμένο της, όμως σήμερα πόσες εκατοντάδες γυναικών έχουν αποτραπεί από κοινωνικούς, οικονομικούς και άλλους λόγους από την πραγματοποίηση αυτού… Τονίστε αυτόν τον ρόλο της γυναίκας σε κάθε πτυχή της εκπαίδευσης και των αγοριών και των κοριτσιών. Διδάξτε στα παιδιά την υγιή σχέση των φύλων και υπογραμμίστε την ομορφιά του σοφού γάμου και της εκπλήρωσης του σκοπού του Θεού χωρίς τη βοήθεια της τεχνητής αντισύλληψης. Εν ολίγοις αφήστε τους νέους αυτούς να προετοιμαστούν για να εισαχθούν στα καθήκοντα της ενήλικης ζωής με καθαρότερα και πιο υγιή ιδανικά απ’ ότι το μεγαλύτερο μέρος της σημερινής γενιάς είχε.

Έχουμε απορροφήσει αρκετά το πνεύμα «της επανάστασης» των ημερών μας, έχουμε μάθει πολλά από τη σύγχρονη επιστήμη και τα επιτεύγματά της, και είμαστε οι νόμιμοι κληρονόμοι των παλαιότερων και μεγαλύτερων ιδανικών στη γη. Χαιρόμαστε επίσης να βλέπουμε την αναγέννηση των άλλων μεγάλων άριων λαών, των αδελφών μας, των Ιρανών. Συνεπώς, εμείς οι Παρσί, έχουμε διπλό λόγο να ελπίζουμε και να πράττουμε τα μέγιστα ώστε να αναζωπυρώσουμε το μεγάλο άριο ιδανικό. Η εύνοιά μας είναι ο ίδιος ο περιορισμένος μας αριθμός, γιατί εάν μια φορά πορευτούμε προς τη σωστή κατεύθυνση, η πρόοδός μας θα είναι όλο και γρηγορότερη, και θα πραγματοποιήσουμε αυτά τα ιδανικά όλο και πιο σύντομα.


Dr Iraj Taraporwala
Silver Jubilee Memorial
Karachi 1935

Μετάφραση:
Τίσις

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Η ΣΕΛΗΝΗ ΤΩΡΑ
Εθνικίστριες και Υπερήφανες!
Για μια Μεγάλη Ελλάδα σε μια Ελεύθερη Ευρώπη.

  © Blogger templates 'Neuronic' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP