16.7.07

Υπατία η Αλεξανδρινή

Στην Αλεξάνδρεια του 4ου αιώνα μ.Χ. συνέβη μια περιορισμένη επιστημονική επανάσταση, στην οποία πρωταγωνίστησε η πιο διάσημη γυναίκα φιλόσοφος και επιστήμονας, η Υπατία. Είναι η κορυφαία γυναίκα που αναφέρεται στην ιστορία των μαθηματικών και της αστρονομίας και θεωρείται ως η τελευταία φιλόσοφος. Ως παγανίστρια που ασπάστηκε την ελληνική επιστημονική σκέψη και ως πολιτικό πρόσωπο με επιρροή, Υπατία βρέθηκε σε πολύ επικίνδυνη θέση σε μια όλο και πιο χριστιανική πόλη.

Η Αλεξάνδρεια την εποχή της Υπατίας, γύρω στα 370 μ.Χ, βρισκόταν σε μια κατάσταση επικίνδυνης διανοητικής σύγχυσης. Η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία γινόταν χριστιανική με ταχύτατους ρυθμούς και όλο και πιο πολλοί άνθρωποι – κυρίως χριστιανοί αλλά όχι μόνο – αντιμετώπιζαν τα μαθηματικά και την επιστήμη σαν αιρέσεις και σατανισμό. Τις ψυχές των ανθρώπων επισκίαζε θρησκευτικός και πολιτικός φανατισμός, αδιαφάνεια και έλλειψη ιδεολογικής καθαρότητας. Το μίσος και οι φόνοι ήταν σύνηθη φαινόμενα και, αν λάβει κανείς υπόψη του το χαμηλό επίπεδο πολιτισμού, τον οξύ θρησκευτικό φανατισμό και τις διάφορες διαμάχες μεταξύ αιρέσεων, δοξασιών και λαϊκών αντιλήψεων, μπορεί να κατανοήσει πώς μια τόσο φωτισμένη φιλόσοφος βρήκε φρικτό θάνατο στα χέρια ενός μαινόμενου πλήθους. Το αφηνιασμένο πλήθος κατευθύνθηκε προς την οικία της, την κατέλαβε και την παρέδωσε στο πυρ. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες του Φιλοστόργιου, την ίδια την φιλόσοφο την έσυραν δια μέσου των οδών, αφού αφήρεσαν τα ενδύματά της, και στη συνέχεια την κατέκοψαν με όστρακα, την διαμέλισαν και μετέφεραν τα μέλη της σε μια τοποθεσία, τον Κυναρίωνα, όπου τα παρέδωσαν στο πυρ. Ηθικός αυτουργός της θανάτωσης της Υπατίας φαίνεται ότι ήταν ο επίσκοπος Αλεξανδρείας Κύριλλος, ο οποίος την φθονούσε τόσο, γιατί την έβλεπε ως απειλή για τη διάδοση της χριστιανικής πίστης όσο και για τη φήμη της, η οποία επισκίαζε την δική του προσωπικότητα.

Πατέρας της Υπατίας ήταν ο Θέων, μαθηματικός και αστρονόμος στο Μουσείο της Αλεξάνδρειας. Η αντίληψη της εποχής πως οι γυναίκες ήταν κάτι παρακάτω από άνθρωποι παρακίνησε τον Θέωνα να κάνει την κόρη του ένα «τέλειο όν».Η Υπατία ανατράφηκε στις θεμελιώδεις αρχές της Πλατωνικής Σχολής, ταξίδεψε στην Ιταλία και την Αθήνα και σπούδασε στην νεοπλατωνική σχολή του Πλούταρχου του Νεότερου. Όταν επέστρεψε στην Αλεξάνδρεια έγινε δασκάλα των μαθηματικών και της φιλοσοφίας και στη συνέχεια ανέλαβε μια Έδρα Φιλοσοφίας στην πόλη.

Το σημαντικότερο έργο της Υπατίας ήταν στην άλγεβρα. Έγραψε σχόλια στην αριθμητική του Διόφαντου σε 13 βιβλία, τα οποία περιελάμβαναν εναλλακτικές λύσεις και πολλά νέα προβλήματα που προέκυπταν σαν συνέπεια από τα χειρόγραφα του Διόφαντου. Εκτός από τη φιλοσοφία και τα μαθηματικά η Υπατία ασχολήθηκε με τη μηχανική και την πρακτική τεχνολογία. Έχουν βρεθεί χειρόγραφά της που περιέχουν σχέδια για αρκετά επιστημονικά όργανα, ανάμεσά τους και για έναν αστρολάβο. Η Υπατία ανέπτυξε ακόμη και μια συσκευή για τη διύλιση του νερού, ένα όργανο για τη μέτρηση της στάθμης του νερού και ένα υγρόμετρο με διαβαθμίσεις για τη μέτρηση της πυκνότητας των υγρών.

Το τραγικό τέλος της Υπατίας συνέπεσε με το τέλος της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Έκτοτε και για περίπου 1000 χρόνια στη Δύση δεν υπήρξε σημαντική πρόοδος στα μαθηματικά, τη φυσική και την αστρονομία, συνεπώς η Υπατία έγινε σύμβολο του τέλους της αρχαίας επιστήμης και ξεχωρίζει ως η σπουδαιότερη από τους μάρτυρες παγανιστές.


Τίσις

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Η ΣΕΛΗΝΗ ΤΩΡΑ
Εθνικίστριες και Υπερήφανες!
Για μια Μεγάλη Ελλάδα σε μια Ελεύθερη Ευρώπη.

  © Blogger templates 'Neuronic' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP