6.7.07

Η διατροφή των θνητών που ξεχνούν να πεθάνουν

Η αναφερόμενη έρευνα δημοσιεύτηκε στο εγκυρότερο ιατρικό περιοδικό του κόσμου, το «New England Journal of Medicine» (MEJM)

Μία μορφή μεσογειακής διατροφής, πλούσια σε λαχανικά, σαλατικά, όσπρια, φρούτα και ελαιόλαδο, φαίνεται να μειώνει δραστικά τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου, ανακοίνωσαν Έλληνες ερευνητές στις αρχές Ιουλίου στις ΗΠΑ. Αφού παρακολούθησαν περισσότερους από 22.000 ενήλικους ανθρώπους στην Ελλάδα για σχεδόν τέσσερα χρόνια, ο γνωστός καθηγητής Δημήτριος Τριχόπουλος (καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ στις ΗΠΑ) και οι συνεργάτες του γιατροί, βρήκαν ότι οι άνθρωποι που ακολούθησαν πιστά το μεσογειακό τρόπο διατροφής και διαβίωσης είχαν πολύ λιγότερες πιθανότητες να πεθάνουν από οποιαδήποτε αιτία, περιλαμβανομένων των κύριων φονιάδων, που είναι η καρδιοπάθεια και ο καρκίνος.

Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι που ζουν σε περιοχές της Μεσογείου, τείνουν να ζουν περισσότερο από τους Βορειοαμερικανούς και τους ανθρώπους της Βόρειας Ευρώπης, και η τελευταία αυτή έρευνα προσθέτει περαιτέρω αποδείξεις στη θεωρία ότι οι μεσογειακοί λαοί καταφέρνουν να έχουν μακροζωία, χάρη στον τρόπο διατροφής που ακολουθούν.


Η μεσογειακή διατροφική πυραμίδα


Η παρούσα μελέτη δημοσιευμένη στην «Επιθεώρηση Ιατρικής της Νέας Αγγλίας» (ΗΠΑ), «προχωρεί αρκετά μακρύτερα για να τεκμηριώσει ότι, τελικά, το διαιτολόγιο πραγματικά έχει μεγάλη σημασία», είπε ο καθηγητής κ. Τριχόπουλος. Παρόλο που ορισμένοι ερευνητές είναι επιφυλακτικοί για τα οφέλη της μεσογειακής διατροφής «όταν αντιμετωπίζετε τα επιστημονικά δεδομένα και στοιχεία, απλώς δεν σας μένει παρά να το πιστέψετε», είπε ο κ. Τριχόπουλος.

Η πρόσφατη μελέτη διεξήχθη σε ανθρώπους που ήταν προφανώς υγιείς, αλλά οι προηγούμενες έρευνες είχαν δείξει ότι ένα μεσογειακό είδος διατροφής μπορεί επίσης να βοηθήσει τις χρόνιες αρρώστιες, όπως την καρδιοπάθεια. «Φαίνεται να είναι ένα διαιτολόγιο καλό τόσο για τους υγιείς, όσο και για τους αρρώστους», είπε ο κ. Τριχόπουλος.

Το παραδοσιακό μεσογειακό διαιτολόγιο περιέχει πολλές φυσικές τροφές, όπως είναι η υψηλή πρόσληψη φρούτων και λαχανικών, οι ξηροί καρποί και τα δημητριακά, τα όσπρια και το ελαιόλαδο. Αυτοί που ακολουθούν με συνέπεια το διαιτολόγιο τρώνε μόνο σπάνια κρέας και κοτόπουλο, αλλά κάνουν τακτική χρήση ψαριού. Τρώνε επίσης κάποια γαλακτοκομικά προϊόντα, με τη μορφή συχνά του γιαουρτιού. Στη διάρκεια της μελέτης, ο κ. Τριχόπουλος και η ομάδα του εξέτασαν 22.043 ενήλικους στην Ελλάδα σχετικά με τις διατροφικές τους συνήθειες, σημειώνοντας πόσο στενά κάθε άτομο ακολουθούσε την παραδοσιακή μεσογειακή διατροφή.

Οι ερευνητές έπειτα ακολούθησαν τους συμμετέχοντες για 44 μήνες, σημειώνοντας ποιος πέθανε και από ποια αιτία. Μετά από τέσσερα σχεδόν χρόνια, οι ερευνητές κατέγραψαν 275 θανάτους. Και όσο πιο στενά ένα άτομο ακολουθούσε το μεσογειακό διαιτολόγιο στην αρχή της μελέτης, τόσο λιγότερο ενδεχόμενο ήταν να πεθάνει από οποιαδήποτε αιτία.

Επιπρόσθετα, οι άνθρωποι που ακολουθούσαν το μεσογειακό διαιτολόγιο πιο πιστά από τους άλλους είχαν επίσης κατά L'3% λιγότερες πιθανότητες να πεθάνουν από καρδιοπάθεια και 24% λιγότερες πιθανότητες να πεθάνουν από καρκίνο. Είναι ενδιαφέρον ότι μετά την ανάλυση των ατομικών συστατικών στοιχείων του μεσογειακού διαιτολογίου, ο καθηγητής κ. Τριχόπουλος και οι συνεργάτες του ανακάλυψαν ότι κανένα στοιχείο της διατροφής αυτής από μόνο του δεν φαινόταν να ελαττώνει τον κίνδυνο θανάτου. Τα ευρήματα αυτά προτείνουν ότι κάθε συστατικό στοιχείο, έχει μόνο ένα μικρό αποτέλεσμα, ορατό μόνο όταν όλα είναι συνδυασμένα ή ότι τα αποτελέσματα των διαφορετικών τροφών αλληλεπιδρούν προξενώντας οφέλη μόνο όταν συνδυάζονται, έγραψαν οι συντάκτες της μελέτης.

Σε ένα συνοδευτικό άρθρο της σύνταξης του περιοδικού ο καθηγητής Dr Frank Β. Hu του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ και του Νοσοκομείου των Γυναικών της Βοστώνης, Brighan, γράφει ότι σε πολλές χώρες κοντά στη Μεσόγειο, περιλαμβανόμενης της Ελλάδας, οι διαιτολογικές συνήθειες αλλάζουν, και οι περισσότεροι άνθρωποι υιοθετούν τα δυτικά διαιτολόγια γεμάτα με τροφές ευκολίας, με φαστ φουντ, με κορεσμένα λίπη και με ραφιναρισμένους υδατάνθρακες. Σαν απόδειξη αυτών των αλλαγών στη διατροφή, ο καθηγητής Hu σημειώνει ότι η επικράτηση της παχυσαρκίας στην Ελλάδα έχει ανέβει «δραματικά» τα τελευταία χρόνια. Ο καθηγητής κ. Τριχόπουλος είπε ότι «η τάση αυτή συμβαίνει πράγματι στην Ελλάδα, αλλά σημείωσε ότι οι παλαιότερες γενιές και οι άνθρωποι που ζουν σε αγροτικές περιοχές της Ελλάδας συνεχίζουν να ακολουθούν το μεσογειακό τρόπο διατροφής». Επιπλέον, είπε, ορισμένοι νέοι, μορφωμένοι άνθρωποι, ανακαλύπτουν ξανά τα ωφέλη του σωστού διαιτολογίου και αλλάζουν τις διατροφικές τους συνήθειες σύμφωνα με τις απόψεις αυτές.


(Από το περιοδικό Υγεία για Όλους, τεύχος 42)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Η ΣΕΛΗΝΗ ΤΩΡΑ
Εθνικίστριες και Υπερήφανες!
Για μια Μεγάλη Ελλάδα σε μια Ελεύθερη Ευρώπη.

  © Blogger templates 'Neuronic' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP